كلامى بيش از متقن – بايد به آنجا برسيم كه باور كنيم تقليد از اساس غلط است

توسط sight

خلق را تقليدشان بر باد داد.

جناب متقن (جامعه مدرسین و طلاب قم و نجف). فرموده ايد تقليد از مراجعى كه به ديدار ضحاك زمان رفته اند، جايز نيست. بالاتر از آن، حرام است. فرمايشتان متين است چرا كه دستبوسى دستان خونين آن جلاد، اعتبار از هر انسانى زايل مى‌كند. در هر سطحى از جامعه و در هر مرتبه‌اى از فضيلت.

اما ما انسانيم و انسان را تقليد شايسته نيست. انسان سلاحى به قدرت انديشه دارد و ابزارى به توانمندى بحث و انتقال تجربه و آفريده اى به گسترگى علم. انسان را با تقليد چه كار؟

ضمن احترام به اين حركت انسانى، انسانى تر از آنرا، رجوع دادن به جهان انديشه در سپهر ارتباط جمعى و تعقل و مطالعه كنيم كه آنزمان رهايى انسان از بديها پديد ميايد، كه شعور، اخلاق و فلسفه، جاى دين را بگيرد. انسان پرسش گر شود و انسان، پاسخ را بيابد. خود بيابد نه افيونى به نام دين.

3 دیدگاه to “كلامى بيش از متقن – بايد به آنجا برسيم كه باور كنيم تقليد از اساس غلط است”

  1. بياييداين جمله را درايران نهادينه کنيم.«مجع من خرد من است »

  2. « مرجع من خرد من »

  3. مرجع من خرد من

پاسخی بگذارید

